Dieta a grupa krwi
14 marzec 2015
Jeśli chcesz schudnąć lub zmienić styl życia na zdrowszy, przechodzisz na dietę i zaczynasz ćwiczyć. Proste. Ale okazuje się, że w książkach, gazetach, poradnikach i Internecie aż roi się od przeróżnych diet –South Beach, Dukana, Low Carb, Cambridge, Kopenhaska, …
Można by wymieniać rodzaje diet bez końca. Chcąc wybrać tą odpowiednią dla siebie, zazwyczaj kierujesz się modą lub rekomendacją przyjaciółki czy celebrytki. Możesz też po kolei analizować każdą z polecanych diet i zdecydować, która będzie dla Ciebie najlepsza. Ale czy nie jest to droga dookoła? Czy nie lepiej byłoby najpierw poznać swój organizm i to do jego potrzeb dopasować dietę? Wymagania te to wbrew pozorom nie są uwarunkowania genetyczne czy styl życia, ale grupa krwi.

Dlaczego grupa krwi jest tak istotna?
Bo ma ona wpływ na cały nasz organizm, a przede wszystkim na układ odpornościowy. Ponadto, kontroluje ataki wirusów i bakterii, jednocześnie decydując o naszej odporności na stres. Krew w naszym organizmie odpowiada za transport tlenu i składników odżywczych oraz usuwanie produktów przemiany materii. Co więcej, reguluje naszą gospodarkę wodną. Nie trudno więc wywnioskować, że może mieć wpływ na trawienie poszczególnych pokarmów oraz na rozkład toksyn w komórkach ciała. Pomagając unormować metabolizm i kontrolując gospodarkę wodną, pozwala nam chudnąć lub tyć. Dieta oparta na grupie krwi eliminuje monotonię i minimalizuje ryzyko efektu jo-jo. Co więcej, jest to najlepszy styl żywienia dla osób borykających się z chorobami, jak cukrzyca, choroby sercowo-krążeniowe i cywilizacyjne.

Pomysł na taki właśnie sposób żywienia został po raz pierwszy przedstawiony światu niecałe 20 lat temu przez ojca i syna D’Adamo w książce „Jedz zgodnie ze swoją grupą krwi”. Stąd często potocznie nazywa się ten sposób żywienia „dietę D’Adamo”. Mimo, że w swojej publikacji opierali się oni na licznych pracach naukowych, lekarze i dietetycy nie zawsze są zgodni co do skuteczności tej diety.
photo/ikwilhypnose.nl


Grupa krwi: 0
Osoby o tej grupie krwi często cierpią z powodu chorób wirusowych, alergii i astmy. Choć lepiej znoszą stres, są one szczególnie narażone na artretyzm, zapalenia stawów oraz zaburzenia krzepnięcia krwi. Do tego dochodzi możliwość problemów z układem pokarmowym – zgagi, nowotworu jelita grubego czy zaburzeń wypróżniania. To wszystko sprawia, że osoby posiadające grupę krwi 0 mają tendencję do zatrzymywania płynów w organizmie, czego skutkiem jest nadwaga i często uczucie przemęczenia.
  • Co jeść? Mięso. Przede wszystkim wołowinę, wieprzowinę i cielęcinę. Ryby, jak halibut, tuńczyk czy okoń. Zalecana jest oliwa z oliwek, pestki dyni, orzechy włoskie, fasole, groch. Sięgaj po czerwone i zielone owoce, figi i śliwki. Z warzyw szczególnie zalecane są brokuły, cebula biała i czerwona, szpinak, czosnek i czerwona papryka. W kwestii napojów, najlepsza będzie woda gazowana.
  • Czego nie jeść? Nabiału – chudego mleka, jogurtów czy kefirów. Należy zminimalizować spożycie produktów mlecznych i ograniczyć się jedynie do tych neutralnych, jak kozi ser, masło, mleko sojowe, ser typu feta czy mozarella. Należy unikać wędzonego łososia i marynowanego śledzia. Podobnie sprawa ma się z makaronami i ziarnami – ich spożycie powinno się ograniczyć do minimum lub całkowicie wyeliminować. Unikaj warzyw takich, jak białe ziemniaki, kukurydza, pieczarki i oliwki. Powinno się też zrezygnować z truskawek i pomarańczy.
Grupa krwi: A
Dla osób o tej grupie krwi zalecane jest ograniczenie spożycia mięsa, a skupienie się na produktach pochodzenia roślinnego. Najlepszy w tym przypadku byłby wegetarianizm. Charakteryzuje ich słaby układ odpornościowy, co odzwierciedla się w podatności na wirusy i nowotwory. Ponadto, często mają one problemy z układem oddechowym – cierpią na astmę, często się przeziębiają, mają katar i problemy z oskrzelami. Mogą też borykać się z zaburzeniami poziomu cholesterolu i miażdżycą.
  • Co jeść? Ryby, jak makrelę, łososia i karpia. Zalecane jest mleko sojowe, makarony i orzeszki ziemne. Z warzyw najlepiej sięgać po dynię, marchew, czosnek i brokuły. Z owoców wybieraj jagody, borówki, wiśnie, jeżyny i żurawinę. Pij herbatki ziołowe, czerwone wino i bezkofeinową kawę.
  • Czego nie jeść? Mięsa. Najlepiej je całkowicie wyeliminować. Unikaj krewetek, muli i wędzonego łososia. Warto też wyeliminować mleko, w każdej postaci. Również ser typu gouda czy camembert jest dla Ciebie niewskazany. Zalecane są soki pomarańczowe i pomidorowe. Nie poleca się dla takich osób coli ani czarnej herbaty. Ketchup i majonez zastąp musztardą.

Grupa krwi: B
Osoby o tej grupie krwi mogą jeść praktycznie wszystko – zarówno produkty mięsne, jak i te pochodzenia roślinnego. Ich słabym punktem jest niska odporność na infekcje wirusowe i alergie - na przykład na gluten. Do tego dochodzą choroby, jak cukrzyca stwardnienie rozsiane, choroby nerek czy problemy z układem krążenia.
  • Co jeść? Baraninę i jagnięcinę. Z ryb wybieraj dorsza i łososia. Warto sięgać po nabiał, jak chude mleko, jogurty, kefiry czy sery. Jedz orzechy i pestki. Z owoców sięgaj po śliwki i winogrona. Pij zieloną herbatę.
  • Czego nie jeść? Mięsa z kurczaka i kaczki. Warto ograniczyć spożycie lodów i niebieskiego sera. Całkowicie wyklucz z diety pomidory. Unikaj ketchupu i soku pomidorowego. Ogranicz też spożycie napojów gazowanych.

Grupa krwi: AB
To właściwie mieszanka grupy krwi A z grupą B. Osoby takie charakteryzują się obniżonym poziomem odporności na wirusy oraz rozmaite choroby.
  • Co jeść? Mięso baranie i indycze. Z ryb wybieraj łososia, makrelę i tuńczyka. Możesz śmiało delektować się produktami mlecznymi, jak jogurty, kefiry czy sery różnego typu. Sięgaj po orzechy, fasolę i warzywa strączkowe. Osoby o tej grupie krwi mogą zajadać się ryżem i makaronami. Przy wyborze owoców i warzyw postępuj tak, jak przy grupie krwi A. Pij soki z marchwi i winogron.
  • Czego nie jeść? Unikaj kurczaka, wołowiny i wieprzowiny. Ogranicz spożycie lodów. Nie zalecane jest spożycie bananów, gruszek czy pomarańczy. Nie pij czarnej herbaty ani napojów gazowanych.

Natalia Zwolińska
Ilość wyświetleń: 1806






Google+ Obserwuj w Google+