Eko
16 kwiecień 2013
Jest wiosna – to rewelacyjny czas na sięgnięcie po odżywcze kiełki, które nie tylko w finezyjny sposób udekorują twój talerz, ale również przyniosą ci wiele zdrowotnych korzyści. Wyhoduj je zatem sama!
Mnóstwo witamin
Kiełki to skarbnica witamin i minerałów. Znajdziesz w nich m.in. witaminę A, B, C, E, H. Ponadto takie minerały jak: wapń, żelazo, magnez, siarkę, selen i cynk. Są one zdecydowanie lepiej przyswajalne przez organizm niż ziarna, z których wyrastają. I mają maksymalnie … 115 kalorii w 100 gramach. Zależy ci na poprawie stanu swojej skóry, paznokci oraz włosów? Zafunduj sobie tę rewelacyjną bombę witaminową, która dodatkowo ochroni cię również przed wolnymi rodnikami.

Do wyboru, do koloru …
Rodzaje kiełków:
- Rzeżucha – znajdziesz w niej witaminę C, PP, wapń, potas, magnez, jak również siarkę. Najlepiej smakuje, gdy dodawana jest do sałatek, past czy kanapek. Ma 11 kcal/100g.
- Lucerna – zawiera około 35% lekkostrawnego białka, lecytynę, a także żelazo i witaminę B. Możesz podawać ją także na ciepło. Pamiętaj, jednak, by dodać ją pod koniec gotowania. Ma 30 kcal/100g.
- Rzodkiewka – posiada te same wartości, co rzeżucha, ponadto znajdziesz w niej cynk. Ma charakterystyczny ostry smak. Dodawaj ją do potraw z jaj oraz do sałatek. Ma 41 kcal/100g.
- Soja – zawiera około 40% białka, ponadto witaminę B1, C, żelazo. Należy gotować je na parze przez kilka minut przed samym podaniem – przygotowywana na ciepło jest lekkostrawniejsza. Posiada delikatny smak. Ma 29 kcal/100g.
- Soczewica – ma około 25% białka. Możesz przyrządzać ją na ciepło, jak i na zimno. Zawiera witaminę C, E, wapń, żelazo, kwas foliowy, fosfor, cynk oraz miedź. Posiada delikatny smak. Ma 110 kcal/100g.
- Groch – ma mnóstwo żelaza, mikroelementy oraz witaminy A, B, C. Jej kaloryczność to: 31 kcal/100g.
- Słonecznik – bogaty w cynk i żelazo. Idealnie pasuje do sałatek. Posiada lekko orzechowy smak. Ma: 115 kcal/100g.

Kiełki w domu
Roślinki te nie są zbytnio wymagające. Jeżeli chcesz rozpocząć własną hodowlę, musisz pamiętać, że uwielbiają one temperaturę 20-22°C oraz półcień, dostęp do tlenu i wody. Często należy je płukać.
Jak zacząć?
- Przebierz wpierw nasiona i namocz je
- Weź ligninę lub gazę i ułóż ją na talerzyku (możesz też zakupić specjalną kiełkownicę)
- Rozsyp ziarna i pamiętaj o ich regularnej pielęgnacji I … gotowe! Po 2-3 dniach powinnaś już zacząć korzystać z dobroczynnych właściwości wyhodowanych kiełków.


Jarosława Wylotek
Ilość wyświetleń: 3735

Powiązane artykuły


Google+ Obserwuj w Google+