Pułapka efektu jo-jo
10 wrzesień 2013
Zmiana nawyków żywieniowych i utrata kilogramów to ciężka praca nad sobą, ale to też tylko połowa drogi do wymarzonego wyglądu. Bardzo ważna jest umiejętność utrzymania wagi po diecie, aby wysiłek nie poszedł na marne.
Efektem jo-jo nazywamy szybki powrót do wagi sprzed drastycznej diety. Często zdarza się, że w ogólnym rozrachunku zyskujemy kilka kilogramów więcej niż przed rozpoczęciem ćwiczeń i głodówki. To z kolei popycha nas do kolejnych radykalnych diet i koło się zamyka… Gwałtowny spadek masy ciała powoduje zaburzenie równowagi hormonalnej, co prowadzi do zaburzeń nastroju, upośledzenia działania układu odpornościowego i pokarmowego. Jak temu zapobiec?

Mechanizm powracających kilogramów
Nawet przy stosowaniu rozsądnej, zdrowej diety, twoje ciało zrzuca kilogramy niechętnie. Dzieje się tak dlatego, że im mniej dostarczamy do naszego organizmu kalorii, tym wolniej działa nasz metabolizm. Rygorystyczne, krótkoterminowe diety wystawiają nasze ciało na próbę wytrzymałości. Organizm po takich doświadczeniach każdą następną próbę zmiany nawyków żywieniowych traktuje jak kryzysową sytuację energetyczną. Aby sobie z nimi radzić, uczy się magazynowania energii w taki sposób, że odkładana zostaje coraz to większa ilość tkanki tłuszczowej. Wpływa to także na zmniejszenie zużycia kalorii na podstawowy metabolizm, a przez to przybieranie na wadze.

Stopniowe dodawanie kalorii
Jeśli chcesz utrzymać szczupłą sylwetkę, musisz na stałe zmienić przyzwyczajenia żywieniowe. Ważne jest, by wychodzić z diety stopniowo. Racjonalnie wprowadzanie nowych produktów i stopniowe zwiększanie ilości spożywanych kalorii jest kluczem do zatrzymania efektu jo-jo. Diety niskokaloryczne to diety, które nie tylko wymagają samodyscypliny przez okres ich stosowania, ale również przez kilka tygodni po odstąpieniu od nich. Najrozsądniejsze jest wprowadzanie do jadłospisu kolejnych 100 kcal dawki dziennej raz na tydzień, aż do uzyskania właściwego zapotrzebowania organizmu.

photo/dailymakeover.com

Ruch i sport
Ruch, nawet po zakończonej diecie i uzyskaniu pożądanej wagi powinien stać się stałym elementem naszego życia. Fitness, siłownia, basen czy jogging - jeżeli chcesz utrzymać wagę po diecie, nie przestawaj ćwiczyć. Twoją najlepszą obroną przed powrotem do dawnej wagi i niechcianej figury są twoje mięśnie. Niezależnie od tego, jak bardzo będziesz starała się utrzymać wagę po diecie, zaprzestanie ćwiczeń to najlepszy sposób, żeby w ciągu kilku miesięcy wrócić do punktu wyjścia.

Justyna Cachel
Ilość wyświetleń: 2350






Google+ Obserwuj w Google+