Rozgrzewające napoje na chłodne dni
21 luty 2015
Zima to okres, kiedy jesteśmy bardziej narażeni na różnego typu infekcje, przeziębienie czy przewlekły katar. Za oknem jest zimno, ciemno i wilgotno, więc marzymy tylko o tym, aby się wtulić w ciepły koc i sączyć rozgrzewający napój. Sięgamy po herbatę z rumem, gorącą kawę czy grzane wino. Dobrze, żeby te napoje skutecznie rozgrzewały nas od środka. Ale jeszcze lepiej, jeśli dodatkowo dostarczymy w ten sposób naszemu organizmowi witaminy i czynników bakteriobójczych.
Co zatem pić, aby się skutecznie rozgrzać i jednocześnie wzmocnić swój organizm uodparniając go na bakterie i wirusy? Przede wszystkim gorące napoje. Jeśli spędzasz wieczór w domowym zaciszu, możesz sięgnąć po alkohol – dodatek rumu do herbaty, grzane piwo czy wino – skutecznie nas rozgrzeją od środka. Jednak jeśli rozgrzana po takiej mieszance wyjdziesz na dwór, może łatwo się przeziębić.

Nieodłącznym składnikiem rozgrzewających napojów jest imbir. Ten pochodzący z Azji korzeń ma właściwości antyseptyczne i bakteriobójcze. Łagodzi bóle stawów i mięśni. Ponadto, odkaża i odświeża jamę ustną, leczy infekcje i pobudza wydzielanie śluzu, stąd jest szczególnie zalecany, gdy boli gardło. Co więcej, podawany na ciepło imbir działa napotnie, czyli powoduje, że się pocimy, co w efekcie pomaga pozbyć się z organizmu zarazków i tym samym zwalczyć przeziębienie.

Kolejnym nieodłącznym elementem rozgrzewających jesiennych napojów są maliny. Bogate w kwasy organiczne – cytrynowy, jabłkowy, askorbinowy i salicylowy – wykazują właściwości napotne. Witaminy A, B, C i PP pomagają wzmocnić organizm. Sok z malin działa przeciwzapalnie i pomaga zwalczyć podwyższoną temperaturę.

photo/zastavki.com


Wszelkie cytrusy są bogatym źródłem witaminy C, której spożycie jest szczególnie polecane, aby wzmocnić organizm.

Słodki miód nie tylko pysznie smakuje, ale też działa przeciwbakteryjnie i przeciwgrzybiczo. Jest niczym balsam na podrażnione czy bolące gardło, a dodatkowo zwalcza kaszel. Miód wzmacnia nasz układ odpornościowy, przez co ułatwia zwalczanie infekcji.

Mało kto wie o tym, że jednym z najbogatszych źródeł witaminy C jest dzika róża. Ponadto, zawiera liczne inne witaminy, jak B1, B2, K, karotenoidy i flawonoidy. Wszystko to sprawia, że napar z dzikiej róży stanowi swoisty napój wzmacniający.
photo/nogreaterjoy.org


A poniżej znajdziecie kilka prostych i smakowitych przepisów na zdrowe i rozgrzewające napoje.

Herbata z imbirem i miodem
Ta smakowita mieszanka pomoże Ci zwalczyć pierwsze objawy przeziębienia i grypy, a jej przygotowanie jest dziecinnie proste. Wystarczy surowy korzeń świeżego imbiru obrać i pokroić w drobną kostkę. Zalej to gorącą herbatą. Napój osłódź jedną lub dwoma łyżeczkami miodu.

Herbatka malinowa
Wystarczy dolać do zaparzonej herbaty łyżkę kupionego w sklepie soku malinowego. Możesz też sama przygotować takie maliny gotują w garnku zamrożone owoce z dodatkiem cukru, aż zamienią konsystencję na dżem.

Herbata z dziką różą
Jest idealna na jesienne wieczory, gdyż posiada właściwości relaksujące i wyciszające. Możesz kupić gotową herbatę smakową lub zalać herbatą kilka płatków dzikiej róży. Możesz tez wzbogacić smak napoju, dodając do niego odrobinę cynamonu, kardamonu lub goździków.

Grzane piwo
Jest niezwykle aromatyczne i silnie rozgrzewa, jednocześnie poprawiając humor. Piwo przelej z butelki do garnka. Dodaj przyprawy – goździki, cynamon, kardamon i imbir. Wbij tam również żółtko jajka. Całość dokładnie wymieszaj i podgrzej na ogniu pamiętając, aby nie zagotować napoju.

Grzane wino
Podobnie, jak w przypadku piwa, należy przelać trunek do garnka. Dodaj goździki i łyżkę miodu. Wkrój plastry pomarańczy i cytryny. Możesz też zetrzeć do środka skórkę z cytrusów. Tak przyprawione wino zagotuj i podawaj gorące.

Kawa z wkładką
Fankom aromatycznej kawy polecamy wzbogacić ją odrobiną rumu i przypraw – cynamonu lub kardamonu. A dla lepszego rozgrzania dosyp do zaparzonego napoju odrobinę ostrej papryczki chili.

Natalia Zwolińska
Ilość wyświetleń: 1677





Google+ Obserwuj w Google+