Odnowa biologiczna
22 listopad 2012
Historia sauny sięga starożytności. Już wtedy doceniano zalety tego typu zabiegów wodoleczniczych. Dzisiaj, łaźnie parowe znajdują się praktycznie w każdym aquaparku i SPA. Co sprawia, że sauny są tak popularne?
Najstarsze tradycyjne sauny to: sauna parowa, zwana też łaźnią rzymską, popularna na południu Europy oraz sauna sucha (fińska) wywodząca się z północy kontynentu. Jakie są między nimi różnice?

W łaźni rzymskiej panuje stosunkowo niska temperatura (43-48°C) oraz wysoka wilgotność (sięgająca 100%). W łaźni fińskiej wilgotność nie przekracza 10%, natomiast temperatura sięga 70°C.

Tajemnica pozytywnego wpływu sauny na nasze zdrowie tkwi w przegrzewaniu ciała. Podczas wizyty w łaźni, temperatura na powierzchni naszej skóry wzrasta nawet o 10°C.

Hartowanie organizmu

Zmiany temperatury oraz wilgotności powodują hartowanie naszego organizmu. Następuje zjawisko stymulacji i mobilizacji układu immunologicznego, zwiększa się, między innymi, produkcja przeciwciał. Dzięki temu osoby, które korzystają z sauny 10-krotnie rzadziej chorują na wszelkiego rodzaju przeziębienia. Poprzez termomasaż naczyń krwionośnych skóry uodporniamy nasz organizm na wszelkie zmiany pogody.

Wpływ na krążenie

Sauna podnosi temperaturę ciała i poprawia krążenie krwi. Podczas rozgrzewania, nasze naczynia krwionośne ulegają rozszerzeniu, a podczas schładzania kurczą się. Takie zjawiska można określić mianem gimnastyki naczyń krwionośnych.

Okazuje się, że to zjawisko jest niezwykle przydatne w terapii chorych na nadciśnienie. Sauna powoduje obniżenie ciśnienia oraz zapobiega jego wahaniom.

Oczyszczenie organizmu

Wraz z potem, przez skórę wydostają się odpadowe produkty przemiany materii oraz toksyny, wytwarzane przez bakterie chorobotwórcze. Jak wykazują badania, godzina pobytu w saunie powoduje wydzielenie tylu toksyn z organizmu, ile mogą usunąć nerki w ciągu jednej doby.

Odchudzanie

Podczas pobytu w saunie dochodzi do utraty nawet do 4-5% wagi ciała, przede wszystkim w wyniku odwodnienia spowodowanego poceniem się. Taki spadek jest jednak niebezpieczny dla zdrowia, dlatego koniecznie, po wyjściu z sauny, musimy z powrotem nawodnić organizm.

Wizyta w saunie to nie tylko odwodnienie organizmu, kąpiel parowa znacząco pobudza metabolizmu organizmu (przemiana materii wzrasta nawet o 40%), dlatego w trakcie półgodzinnej sesji, tracimy około 400 kalorii.

Sauna leczy

Pobyt w saunie to wspaniały sposób na rozluźnienie mięśni. Taka kąpiel est także pomocna w leczeniu bardziej zaawansowanych schorzeń narządów ruchu w tym: urazów stawów, więzadeł, nadwyrężeniu mięśni, zwyrodnieniowych zmian stawowych, koi także bóle korzonkowe i stawowe.

Kąpiel w saunie wspomaga też leczenie przewlekłych nieżytów górnych dróg oddechowych i stanów zapalnych zatok. Wreszcie, sauna to znakomity środek leczniczy dla naszej skóry – oczyszcza ją, leczy zmiany trądzikowe, stany zapalne skóry, świąd skóry oraz skutecznie likwiduje cellulit.

Wpływ na samopoczucie

W trakcie pobytu w saunie w naszym organizmie produkowane są endorfiny, powodujące powstanie uczucia relaksu i dobrego nastroju. Znika stres, stany nerwicowe i zaburzenia snu.

Przeciwwskazania

Niestety nie każdy może korzystać z dobrodziejstw sauny. Ciężkie nadciśnienie, choroba nowotworowa, jaskra oraz ostre infekcje stanowią przeciwwskazanie do korzystania z sauny, dlatego przed pierwszą wizytą w łaźni parowej zalecamy konsultację z lekarzem.

W saunie należy zastosować się do zasad opracowanych przez Polski Związek Saunowy. Specjaliści zwracają uwagę na konieczność schłodzenia ciała po pobycie w saunie oraz obowiązek odpoczynku . Po pobycie w saunie należy odpocząć 20 minut, w celu adaptacji do temperatury otoczenia. Polski Związek Saunowy zaleca korzystanie z sauny jeden raz na 7 dni. Taka kąpiel daje zabezpieczenie przeciwprzeziębieniowe na okres około tygodnia.

Piotr Derentowicz
Ilość wyświetleń: 3967

Powiązane artykuły


Google+ Obserwuj w Google+