Śpij kochanie, śpij
17 styczeń 2013
Sen to stan niezwykle ważny dla ludzkiego organizmu, jest nam niezbędny do życia i prawidłowej sprawności psychofizycznej. Niedobór snu powoduje zaburzenia nastroju, problem ze skupieniem uwagi i spowolnione reakcje.
Bezsenność to zmniejszenie ilości lub jakości snu spowodowane: brakiem uczucia wyspania (mimo dostatecznej ilości snu), problemami z zaśnięciem, częstym budzeniem się. Przyczynami bezsenności może być nieprawidłowa higiena snu, dlatego zadbaj o jej przestrzeganie.
Jeśli masz problemy ze snem nie musisz od razu sięgać po tabletki nasenne, spróbuje najpierw domowych sposobów. Wystarczy pamiętać o tych kilku zasadach, aby znacznie poprawić jakość swojego snu:
  • unikaj środków pobudzających wieczorem i snu w ciągu dnia
  • postaraj się kłaść do łóżka codziennie o tej samej porze
  • zażyj relaksacyjną kąpiel przed snem
  • nie spożywaj przed snem ciężkostrawnych potraw
  • wypij szklankę ciepłego mleka
  • zadbaj o ciszę i komfort w sypialni
  • unikaj oglądania telewizji przed snem, lepiej czytaj książkę
  • zastosuj techniki relaksacyjne np. medytację

Innym powodem bezsenności mogą być problemy psychiczne, choroby tarczycy, niewydolność nerek i wątroby lub nadużywanie kofeiny czy alkoholu. Dlatego jeśli poprawa higieny snu nie pomoże, skontaktuj się z lekarzem. Specjalista może zaproponować leczenie lekami przeciwdepresyjnymi o właściwościach uspokajających lub lekami nasennymi.

Senne koszmary wyrywające cię ze snu, także wpływają na spory dyskomfort. Po przebudzeniu spowodowanym senną marą ciężko ponownie zasnąć, zwłaszcza dzieciom. Jeżeli twoja pociecha budzi się w nocy zadbaj o to, aby maluch przed snem nie oglądał telewizji lub grał w gry (agresja w nich zawarta może być przyczyną koszmarów). Możesz pomóc dziecku w wyciszeniu się np. czytając mu książkę zniżonym głosem.

Aby polepszyć swoje samopoczucie i sprawność w ciągu dnia, musisz wypocząć w nocy, dlatego nie unikaj snu i dbaj o to, aby był on jak najbardziej efektywny i przyjemny.

Laura Kunczik
Ilość wyświetleń: 2625






Google+ Obserwuj w Google+