Mama SPA
19 listopad 2012
Przed zajściem w ciążę byłaś bardzo aktywna i chciałabyś, aby tak pozostało? Przyszła mamo, nie rezygnuj z tego co lubisz, tylko ćwicz nieco inaczej. Podpowiadamy, jaką formę aktywności wybrać, by była bezpieczna.
Na sali i w parku

Specjaliści od fitness i lekarze są zgodni: aktywność fizyczna w ciąży poprawia samopoczucie i sprawia, że cały organizm lepiej funkcjonuje. Jest bardziej dotleniony i niemal całkowicie pozbawiony obrzęków. Mięśnie przygotowują się do porodu, a całe ciało do ogromnego wysiłku. Paniom oczekującym przyjścia na świat potomka poleca się w szczególności nordic – walking, aqua aerobic i wszystkie inne zajęcia dedykowane ciężarnym. W klubach fitness coraz częściej można spotkać przeznaczoną dla nich jogę, pilates czy treningi siłowe o mniejszym natężeniu. Przyszłe mamy, zanim udacie się na zajęcia – zapytajcie lekarza prowadzącego, czy nie ma ku temu przeciwwskazań!
 
fot. moms-in-vaud.com

Tym paniom, które lubią aktywność na świeżym powietrzu z pewnością przypadnie do gustu nordic – walking. Trening musi być jednak poprowadzony w odpowiedni sposób. - W przypadku kobiet w ciąży nie powinny być wykonywane żadne dodatkowe ćwiczenia. Marsz nie może być też zbyt intensywny – uważa Adriana Szewczyk, instruktorka zrzeszona w Polskiej Federacji Nordic Walking z siedzibą w Gdańsku. To jak często można pozwolić sobie na spacer z kijami zależy wyłącznie od zaleceń lekarza i samego samopoczucia ciężarnej. – Najczęściej trening przeprowadzany jest trzy razy w tygodniu, ale jeśli nie ma przeciwwskazań można ćwiczyć częściej i intensywniej – dodaje Szewczyk.

Wodny świat

Najbezpieczniejszą formą aktywności jest jednak aqua aerobic. Ćwiczenia na basenie nie obciążają dodatkowo stawów. Woda sprawia, że ćwicząca nie odczuwa własnego ciężaru, a jej cyrkulacja poprawia krążenie krwi. Badania naukowe nad korzyściami płynącymi z tej formy ćwiczeń wykazały przewagę zajęć na basenie nad tradycyjnymi ćwiczeniami. Kobiety uprawiające wodny aerobic lepiej znosiły poród.
 

fot. babycaredaily.com

 
Jak wyglądają takie ćwiczenia w praktyce? - Na początku ciąży panie uczęszczają na standardowe zajęcia, jednak w momencie, kiedy brzuszek powiększa się i jest trudniej, decydują się na program przeznaczony specjalnie dla nich. Zajęcia dla ciężarnych odbywają się z reguły w ciepłej wodzie, mają zdecydowanie mniejsze natężenie i są bardziej rekreacyjne – wyjaśnia Żaneta Ekert, absolwentka AWF, instruktorka aqua fitness ze szkoły „Laguna”.

Narty do szafy

A co zdecydowanie odradzają specjaliści? Paniom w ciąży nie wolno narażać ciała na dodatkowe wstrząsy i uderzenia, odpadają więc na przykład jazda konna, na nartach czy bieganie. Na jogging mogą pozwolić sobie tylko te z przyszłych mam, które uprawiały ten sport od dłuższego czasu. Dla ciężarnej i jej maluszka najzdrowszy jest ruch na świeżym powietrzu. Jeśli więc nie chce Wam się ćwiczyć, wybierzcie się chociaż na spacer. I to bez względu na pogodę za oknem.

Agnieszka Kubiak-Falęcka
Ilość wyświetleń: 3073

Powiązane artykuły


Google+ Obserwuj w Google+