Terapie na bolący kręgosłup
11 marzec 2014
Kręgosłup stanowi główną oś naszego ciała, podporę dla mięśni i narządów. Zdecydowanie jest najważniejszym elementem narządu ruchu. Z jego bogatą funkcją wiąże się skomplikowana budowa, z powodu której kręgosłup jest bardzo podatny na przeciążenia i uszkodzenia.
Bóle kręgosłupa pojawiające się wraz z wiekiem są nieuniknione. Zarówno typ spędzania czasu wolnego, jak i praca siedząca, stojąca, czy typowo fizyczna przyczyniają się do dolegliwości. Recepta tkwi w balansie pomiędzy tymi dwoma trybami. Osoba pracująca przy biurku powinna spędzać czas wolny multiaktywnie, osoba pracująca fizycznie, po pracy, powinna wziąć udział w zajęciach ruchowo-relaksacyjnych, angażujących głównie grupy mięśniowe nie używane podczas pracy. Jeżeli będziemy przestrzegać tej zasady, bóle mogą pojawić tylko w wyjątkowych przypadkach mocnego przeciążenia. W takiej sytuacji warto sięgnąć po techniki zabiegowe lub proste ćwiczenia, które odciążą, wzmocnią mięśnie przykręgosłupowe oraz uelastycznią więzadła kręgosłupa.

Joga
Joga nie tylko koi strudzony i zmęczony kręgosłup, ale także wzmacnia mięśnie pleców, brzucha, rozciąga kręgi. Oto kilka ćwiczeń przynoszących ulgę całemu organizmowi.
1.Uklęknij na kocu, złącz duże palce stóp, usiądź na piętach. Rozsuń kolana, tak by tułów zmieścił się między nimi. Następnie pochyl się do przodu. Oprzyj czoło na kocu, wyprostuj ręce. Dociskając pośladki mocno do pięt, wyciągnij ręce jak najdalej do przodu. W tej pozycji pozostań przez minutę. Powoli wróć do pozycji wyjściowej.

2.Usiądź na krześle bokiem, głęboko, by siedzenie krzesła podpierało większą część uda. Wyciągnij prawą rękę i złap za oparcie krzesła, lewą rękę również połóż na oparciu. Z wdechem wyciągaj kręgosłup do góry, z wydechem pogłębiaj skręt. Po minucie ćwiczenia zmień stronę.

3.Usiądź na kocu z nogami wyprostowanymi w kolanach. Zegnij lewą nogę, łydka powinna stać prostopadle do podłogi, palce stóp skieruj do przodu. Zrób wydech, prawym łokciem dotknij zewnętrznej strony lewego uda. Lewą rękę przenieś za tułów sięgając jak najdalej prawej strony ciała. Po minucie zmień stronę.

Pływanie
Pływanie uznane jest za jeden z najbezpieczniejszych i najzdrowszych dla naszego organizmu sportów. Ciało w wodzie jest lekkie, odciążone, nie nadwyręża stawów i krażków międzykręgowych. Każdy styl pływacki jest ukierunkowany na lecznicze działanie odpowiedniego odcinka kręgosłupa. Styl klasyczny (żabka) pozwala pozytywnie wpłynąć na odcinek lędźwiowy. Jest także skuteczny w walce ze skoliozą. Styl motylkowy doskonale wzmacnia mięśnie przykręgosłupowe. Pływanie na grzbiecie sprzyja rozluźnieniu mięśni piersiowych, ramion i karku, kraulem – rozwija mięśnie okołobarkowe.

Każdy styl pływania jest zdrowy dla kręgosłupa, silnie wzmacniając mięśnie wspomagające jego pracę. Jednak pływanie na plecach – stylem grzbietowym – jest dla kręgosłupa najkorzystniejsze. Poprawia elastyczność szyi i wzmacnia plecy. Popularne pływanie żabką nie jest korzystne dla ludzi ze zwyrodnieniami odcinka szyjnego, stawów biodrowych lub kolanowych oraz schorzeniami części lędźwiowej kręgosłupa.

Watsu
Z kolei terapia Watsu jest polecana wszystkim, bez względu na rodzaj schorzenia kręgosłupa. Idealna dla tych, którzy chcą połączyć masaż i relaks w środowisku wodnym. Wystarczy opieka instruktora Watsu i nasze zaufanie do niego.

Watsu jest to odmianą masażu Shiatsu przeniesioną do środowiska wodnego (Water – woda + Shiatsu = Watsu). To najbardziej rozwinięta forma pracy z ciałem, obejmująca całe sekwencje ćwiczeń, ucisków i mobilizacji stawów. Watsu wykorzystuje elementy japońskiego systemu masażu opartego na punktach energetycznych, stymulując i przywracając prawidłowy przepływ energii, między innymi poprzez rozluźnienie organizmu. Ten rodzaj aquaterapii łączy elementy shiatsu, stretchingu, mobilizacji stawów, ćwiczeń oddechowych, akupresury a także leczniczego działania wody. To zdecydowanie najbardziej rozwinięta forma pracy z ciałem w środowisku wodnym. (cena: 250-300zł/60min)

Masaż tajski
Masaż tajski to kolejny przykład rozwiązań dla osób dotkniętych bólami kręgosłupa, które nie przepadają za intensywnymi ćwiczeniami fizycznymi . Masaż tajski (tzw. joga wspomagana lub joga dla leniwych) to specyficzny rodzaj terapii Dalekiego Wschodu, która jest nierozerwalną składową tradycyjnej medycyny Tajów. Masaż polega na współpracy klient-masażysta, który układa ciało klienta w pięć różnych pozycji, w każdej z nich wykonując odpowiednie sekwencje technik, m.in.: uciski, naciskanie ciałem, rozciąganie, manipulacje, oddziaływanie na strefy refleksyjne na stopach i kanały energetyczne. Podczas stosowania masażu wykonywanego przy brzmieniu tajskiej muzyki kontemplacyjnej klient przyjmuje pięć pozycji: w leżeniu na plecach, na boku, na brzuchu, na siedząco, w pozycji odwróconej. Zabieg wykonywany jest na materacu, w luźnym ubraniu. Głównym celem zabiegu jest zlikwidowanie napięć mięśniowych, poprawienie ruchomości stawów obwodowych i kręgosłupa. (cena: 150-250zł/60min)

Kręgosłup z uwagi na jego nadrzędną rolę w układzie ruchu człowieka wymaga szczególnej troski i profilaktyki. Palenie papierosów pozbawiające dyski składników odżywczych i tlenu, nadwaga, uboga w wartościowe produkty dieta, a także permanentny brak odpoczynku i stres, to wszystko przyczyny bólu kręgosłupa. Odrzućmy je, w zamian zapisując się na jogę, basen, korzystając z terapii Watsu lub masażu tajskiego, a nasz kręgosłup i tym samym my odczujemy różnicę.

Ewelina Łabuzek
Ilość wyświetleń: 2451






Google+ Obserwuj w Google+