Dieta
24 wrzesień 2012
Nawet jeśli nie zamierzamy całkowicie zrezygnować z jedzenia mięsa warto przyjrzeć się diecie wegetariańskiej i czerpać z niej kulinarne inspiracje. Duże ilości warzyw i owoców na naszym stole to podstawa zdrowia, pięknej cery, lśniących włosów i mocnych paznokci. Wegetarianie rzadziej zmagają się z nadwagą i otyłością, nie zapadają na nadciśnienie i schorzenia układu pokarmowego oraz na inne choroby cywilizacyjne.
Wegetarianizm to nie tylko bezmięsna dieta, ale również swoisty styl bycia. Wraz z nowym jadłospisem wegetarianin stara się wprowadzać lepsze nawyki żywieniowe, zmieniać tryb życia na zdrowszy i bliższy naturze. Osoby na diecie bezmięsnej zazwyczaj wybierają także kosmetyki nietestowane na zwierzętach, ubrania z naturalnych tkanin, produkty bez konserwantów, sztucznych barwników ani innych chemicznych dodatków takich jak glutaminian sodu.

Idea i styl życia

Ojczyzną wegetarianizmu jest Bliski Wschód, a zwłaszcza Indie. Przyczyną niejedzenia mięsa w tych krajach są głównie czynniki kulturowe i religijne. Wegetarianie na całym świecie rezygnują z mięsa także z powodów etycznych i zdrowotnych. Zdarzają się też osoby, które nie jedzą mięsa, ponieważ im ono po prostu nie smakuje. Mimo wszystko główną przyczyną przejścia na dietę bezmięsną jest niechęć do pośredniego choćby uczestnictwa w krzywdzeniu zwierząt. Sprzeciw wobec rzezi, torturom i masowej hodowli w okrutnych warunkach. W związku z tym wegetarianie wyrzekają się również noszenia wyrobów skórzanych i futer.

Wegetarianizm to dieta pozbawiona mięsa, ale nie wykluczająca jedzenia produktów pochodzenia zwierzęcego, takich jak na przykłąd mleko i jego przetwory, jajka i miód. Wyróżnia się trzy główne rodzaje wegetarianizmu: laktowegetarianizm (oprócz mięsa zrezygnowanie również z jajek), owowegetarianizm (wykluczenie z diety zarówno mięsa jak i mleka, a pozostawienie jajek) oraz laktoowowegetarianizm (dopuszcza jedzenie jajek i mleka).

Oprócz klasycznego wegetarianizmu, istnieje wiele diet podobnych, opartych na rezygnacji z produktów pochodzenia zwierzęcego. Najbardziej znany z nich to weganizm – dieta wyłącznie roślinna. Frutarianizm to odżywianie się jedynie owocami. Witarianizm polega na diecie zasobnej jedynie w surowe warzywa i owoce, bez jakiejkolwiek obróbki termicznej. Spora grupa osób uważających się za wegetarian nie wyklucza ze swojej diety mięsa ryb oraz owoców morza, rezygnując z wieprzowiny, wołowiny i drobiu. Ta grupa wegetarian nazywana jest semiwegetarianami (inne nazwy to ichtiwegetarianie lub pescowegetarianie).

Czym zastąpić mięso?

Wielu przeciwników wegetarianizmu uważa, że w żaden sposób nie zastąpi się mięsa roślinami. Nic bardziej mylnego! Bez problemu można skomponować dietę w ten sposób, aby dostarczyć sobie wszystkich niezbędnych składników odżywczych i cieszyć się bardzo dobrym zdrowiem przez całe życie.
Istnieje wiele metod i trików na dostarczenie sobie w pełni wartościowego białka spożywając jedynie rośliny. Kasza jaglana na przykład zawiera spore ilości aminokwasu zwanego tryptofanem, którego niedobór występuje we wszystkich roślinach strączkowych. Z kolei fasola, soja i inne strączkowe stanowią źródło dużej ilości innych aminokwasów. Łącząc kaszę jaglaną z warzywami strączkowymi stworzymy potrawy zaopatrujące organizm w pełnowartościowe białko.

Znaj proporcję!
Nieodpowiednio zbilansowana dieta wegetariańska może spowodować anemię, wywołaną niedoborem żelaza we krwi. Aby zapewnić sobie odpowiedni poziom tego pierwiastka, należy wprowadzić do diety duże ilości składników o zielonych liściach (m.in. natka pietruszki, sałata, szpinak, pokrzywa), żółtko jaja, białą fasolę, płatki owsiane, buraki, brokuły, pestki dyni i wiele innych. Produkty zawierające żelazo należy łączyć z warzywami zawierającymi witaminę C, która wspomaga wchłanianie tego pierwiastka.

Niektórzy wegetarianie mogą uskarżać się na niedobory witamin z grupy B. Czy można znaleźć ich źródło w produktach bezmięsnych? Nic łatwiejszego! Ciemne pieczywo, kasze (głównie jęczmienna i gryczana), fasola, groch, płatki owsiane, szpinak, cebula, czosnek, orzechy, mleko i jego przetwory to tylko niektóre z niemięsnych dostarczycieli kompleksu witamin z grupy B.

W diecie wegetariańskiej, podobnie jak w każdej diecie, należy pamiętać o dostarczaniu organizmowi wszystkich niezbędnych skłądników pokarmowych. W ukłądaniu jadłospisów pomogą nam obecne na rynku książki kucharskie dla wegetarian.

Monika Prucnel
Blog autorki: Vege Kika
Ilość wyświetleń: 4357

Powiązane artykuły


Google+ Obserwuj w Google+