Zielone, zdrowe, jarmuż
13 grudzień 2013
Warzywo, które znają przede wszystkim wegetarianie, a powinno znaleźć się w jadłospisie każdego, kto dba o zdrowie i urodę. Jakie zatem dobrodziejstwa kryją się pod postacią tego mało jeszcze popularnego „zielska”?
Jarmuż to odmiana rośliny z rodziny kapustowatych, w średniowieczu było to najpopularniejsze warzywo w Europie. Teraz trudno go dostać, ale warto poszukać w okolicznych warzywniakach i na bazarkach, gdyż jest niesamowicie zdrowy!

Dla chłopczyka i dziewczynki
Jarmuż to bomba witaminowa, zawiera: witaminę C (niepełna szklanka liści jarmużu pokrywa dzienną dawkę), witaminę A, K (również odpowiada dziennej dawce na tą witaminę), beta-karoten oraz pierwiastki: wapń (tyle co w mleku!), żelazo, potas, miedź, mangan.
Co ciekawe związki organiczne obecne w tej roślinie – glukozynolany – mają wpływ na obniżenie ryzyka wystąpienia nowotworu: piersi, prostaty, czy żołądka.
Zielona roślina polecana jest również przez dietetyków, ze względu na właściwości regulowania poziomu cukru we krwi, a co za tym idzie utrzymaniu wagi. Jarmuż jest oczywiście niskokaloryczny i nie zawiera tłuszczu.

Smakuj zielone
Ta odmiana kapusty ma wyrazisty smak, lekko goryczkowaty. Najsmaczniejsze są młode liście i trochę przemrożone. Nadaje się do spożywania na surowo, krótkiego smażenia, gotowania, czy jako składnik świeżych soków domowych.

photo/vegetarian.about.com

Łatwe przepisy

Zielony koktajl:
  • Sok z jednej pomarańczy
  • Banan
  • 2 liście jarmużu
Składniki miksuje się w blenderze, można trochę rozcieńczyć wodą. Jeśli chcesz możesz dodać również kiwi, melona, sok z ½ cytryny (co kto lubi) i trochę imbiru – wtedy koktajl będzie miał intensywniejszy smak.

Sałatka:
  • Garść mieszanki sałat
  • 3-4 liście jarmużu
  • 2 pomidory
  • Około dwóch łyżek oliwy z oliwek
  • Łyżka octu balsamicznego
  • Łyżka ziaren siemienia lnianego
  • Sól, pieprz
Sałatę i jarmuż należy porwać na mniejsze kawałki, następnie polać oliwą i oprószyć solą i pieprzem. Pomidory pokroić w kostkę i dodać do sałatki. Następnie uprażyć siemię, zmieszać wszystko i polać octem balsamicznym.

Niechęć do zielonego koloru, przypominającego mało lubiany szpinak, szybko przerodzi się w uwielbienie. Jarmuż jest zdrowy, smaczny, a w okresie zimowym niezastąpiony jeśli chodzi o żródło witamin i składników mineralnych.

Pamela Stanisławska-Wieczorek

Przepisy podesłała blogerka: KreatywnaPaka
Ilość wyświetleń: 3014





Google+ Obserwuj w Google+